روایات جعلی در مورد زنان

روایات جعلی در مورد زنان



آیت الله صانعی :در باب ترک اطاعت و پیروی از زنان 12 روایت ذکر شده است. وقتی این روایات را بررسی می‌کنید می‌بینید که 8 روایت آن یا مرسله است یا مرفوعه یا هم مرسله است و هم مرفوعه و روایت‌های معتبری نیستند. 4 روایت باقی می‌ماند که وقتی این روایات را هم بررسی می‌کنیم در می‌یابیم که این روایات هم خلاف عقل است هم خلاف قرآن. مگر معنا دارد که اگر زنی ما را توصیه کرد به کار خیر و خوبی همچون نماز خواندن و جهاد رفتن، ما بخواهیم با استناد به روایتی که می‌گوید زنها وقتی می‌گویند کار درستی انجام بده شما مخالفت کنید و خلاف آن را انجام دهید!»

صانعی افزود: «به همه شماها توصیه می‌کنم که دقت کنید
در برخی روایات ببینید چه جریانی پشت سر این روایات بوده است. روایتی که می‌گوید هر کاری که مرد با نقشه زن آن را انجام دهد ملعون است و شوم، چه مسأله‌ای را دنبال می‌کند. آیا احتمال نمی‌دهید که این روایات جعلی باشد و اگر جعلی هست ریشه جعل کجاست؟ چرا در کنار همه آن حرف‌ها دقت نمی‌کنیم که عمده این روایات با ضعف سند و ارسال به رسول الله و حضرت علی(ع) نسبت داده شده‌اند. خوب این چه علتی دارد.»

وی تصریح کرد: «به اعتقاد من این یک بعد سیاسی دارد و آن هم به هدف کوبیدن حضرت زهرا (س) و دفاع ایشان از امامت امیرالمؤمنین (ع) است. می‌گویند شوهرش گفت هر امری که زن نقشه آن را بکشد آن کار شوم است. نعوذ به‌الله یعنی حضرت زهرا که آمده
در مسجد و در دفاع از حضرت علی خطبه خواند و از امامت حضرت علی دفاع کرده نادرست است. هرچه زن گفت خلافش عمل کنید، یعنی به حرف حضرت زهرا در دفاع از حضرت علی گوش ندهید و امثال این حرف‌ها.»

صانعی افزود: معنای این حرف‌ها و این
روایات این است که اصلاً زن‌ها را بگذارید کنار و حقوق آنها را نادیده بگیرید یعنی نیمی از جمعیت جهان را به امام صادق به امیرالمؤمنین و حضرت رسول (علیهم السلام) بدبین کردن.»

وی
در پایان خاطر نشان ساخت: «همه وظیفه داریم نسبت به دفاع از حقوق زن‌ها و حقوق همه انسان‌ها تلاش نماییم، روحانیون و دانشگاهیان با انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی و نمایندگان مجلس هم از طریق قانون‌گزاری که اخیراً هم حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که هم صاحب‌نظرند و هم صاحب رأی از نمایندگان مجلس درخواست کردند در جهت تصویب قانون برابری دیه مرد و زن اقدام کنند و من امیدوارم رفته رفته بسیاری از این مسایل و مشکلات حل شود.»